pK

prince of drift, TENGKU DJAN


                let support him
round 1 in Round ! in USA

next , Formula Drift Indonesia in October 2010

  
let support him...m0re in photo gallery






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

langkah-langkah sekiranya ditahan oleh polis.. [dari gempak.org]

APABILA …
a. Polis berkata kepada anda, “Anda ditahan”
b. Polis menggari tangan anda
c. Anda dilarang dari meninggalkan sesebuah bilik, kawasan atau sebagainya oleh pihak polis

 BAGAIMANA SEKIRANYA ANDA DITAHAN OLEH PIHAK POLIS (semasa berjalan, memandu
pulang dsb.)
a. Anda mungkin akan disoal.
   >> HANYA berikan butir-butiran diri anda seperti nama, nombor kad
      pengenalan, alamat. Anda juga mungkin akan diminta menunjukkan kad pengenalan diri anda
b. Anda tidak perlu menjawab lain-lain soalan
c. Biasakan bertanya pengenalan diri polis yang berkenaan. Sentiasa catatkan nama dan
nombor kad pengenalan mereka.
d. Catatkan nombor kenderaan ronda mereka

 JIKA ANDA DITANYA LAIN-LAIN SOALAN
a. Tanya kepada polis berkenaan, “Adakah saya ditahan?”
b. Sekiranya mereka berkata “Ya”, jangan menjawab apa-apa lagi soalan yang diajukan
    kepada anda. Adalah menjadi hak anda untuk menjawab apabila berada di mahkamah sahaja.
c. Sekiranya mereka berkata “Tidak”, anda boleh beredar pada bila-bila masa sahaja.

 JIKA ANDA DITAHAN
a. Beritahu orang-orang yang berhampiran dengan anda
b. Sekiranya anda mempunyai telefon bimbit, telefon rakan, keluarga atau peguam anda.
     Sekiranya anda ditahan di kawasan diantara Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Dataran
     Merdeka, besar kemungkinan anda akan dibawa ke balai polis Dang Wangi (Stadium) dan balai
    polis Campbell. Minta kawan anda, keluarga atau peguam anda pergi ke balai polis Dang
    Wangi dahulu untuk mengesahkan penangkapan anda dan dimana anda berada.
c. Catatkan / ingatkan waktu anda ditahan

 KETIKA DITAHAN, PIHAK POLIS MESTI MEMBERITAHU ANDA............. Mengapa anda ditahan

 SELEPAS DITAHAN
a. Pihak polis hanya boleh menahan anda di dalam lokap selama 24 jam sahaja, tidak kira
   samada pada hari cuti am atau pada hujung minggu. Ini adalah hak PERLEMBAGAAN anda.
   Selepas tempoh masa 24 jam berakhir, pihak polis mesti membawa anda ke hadapan majistret
   untuk direman (di mana anda mesti tinggal di lokap polis bagi ‘membantu’ siasatan mereka). Jika
   tidak, anda akan dilepaskan samada atas jaminan (jamin mulut) atau akan didakwa di
   mahkamah. Sebaik sahaja didakwa, anda perlukan penjamin dan wang jaminan kecuali ianya
   bukan dakwaan yang berjamin
b. Anda tidak boleh membawa sebarang barang-barang ke lokap kecuali pakaian yang
  sedang anda pakai ketika itu. Apabila pihak polis mengambil barang-barang anda, anda mesti
  menurunkan tandatangan untuknya. Sekiranya anda mempunyai wang atau kad bank / kredit,
  pastikan anda mengira duit anda dan pastikan polis tersebut mencatatkan jumlah yang anda
  ada, dan apa kad bank / kredit yang anda miliki.
c. Anda mungkin diminta memberi kenyataan 113 (kenyataan peringatan). Pegawai polis yang
    mengambil kenyataan tersebut mestilah membacakan hak-hak anda

SOAL SIASAT POLIS
a. Berhati-hatilah semasa menjawab soalan-soalan yang diajukan oleh pihak polis. Ia mungkin
   dalam bentuk soalan-soalan mesra yang biasa seperti cuaca, keluarga anda dsb. untuk
   menenangkan anda. Fikir berulang kali sebelum menjawab kerana ia boleh digunakan untuk
   menentang anda semasa di mahkamah nanti. Ingat, kerja polis ialah memastikan mereka
   mempunyai cukup bukti untuk mendakwa anda, dan bukannya untuk mempunyai perbualan
   yang mesra.
b. Sekiranya pihak polis meminta anda memberikan kenyataan 113, anda mesti memberikan
   butir-butiran anda seperti nama anda, nombor kad pengenalan dsb. dan pastikan anda tahu
   nama pegawai polis tersebut. Jika terdapat lain-lain soalan, kami BETUL-BETUL nasihatkan
   anda supaya tidak menjawapnya sehingga hari perbicaraan anda dimahkamah, dan ketika
   bersama-sama dengan peguam anda. Itu adalah hak anda! Apa sahaja yang anda kata, boleh
   digunakan untuk menentang anda ataupun rakan-rakan anda. Anda boleh menjawap semua
   soalan-soalan lain tersebut seperti ini:
          S: adakah anda berada di Dataran petang tadi?
          J: saya hanya akan menjawab semua soalan di mahkamah
         S: bagaimana anda datang ke Dataran petang tadi?
          J: saya hanya akan menjawab semua soalan di mahkamah
         S: adakah ibu anda menyediakan bekalan sebelum anda keluar?
          J: saya hanya akan menjawab semua soalan di mahkamah
c. Sekiranya pegawai polis yang mengambil kenyataan anda mengancam anda secara
   percakapan mahupun kelakuan, anda mestilah berhenti dari memberikan kenyataan anda
   dengan segera. Bertenang dan beritahunya “Saya tidak boleh meneruskan kenyataan saya
   kerana awak telah mengancam keselamatan saya. Saya mahu ini dicatatkan kedalam
   kenyataan saya.” Sekiranya pegawai polis itu tidak mencatatkan bantahan anda tersebut,
   tunggu sehingga ke akhir kenyataan anda. Tetapi sekiranya pegawai polis tersebut masih
   terus mengancam anda, tinggalkan bilik tersebut dan beritahu pegawai polis yang lain dan
   minta ‘perlindungan’ mereka.
d. Apabila anda telah habis menjawab soalan, pegawai polis akan membenarkan anda
   membaca kenyataan anda tersebut. Dia akan bertanya samada anda mempunyai apa-apa
   yang ingin ditambah, ditukar atau dipadamkan. Inilah masanya anda membetulkan apa-apa
   kesilapan atau menambah lain-lain komen di dalam kenyataan itu. Contohnya, jika anda
   telah diancam sewaktu soal siasat atau diserang semasa penahanan anda dsb. ini adalah satu
   lagi peluang untuk anda menyatakannya. Pegawai polis berkenaan mesti menaip semua itu.
   Anda akan diminta untuk menandatangani kenyataan anda tersebut. Baca semula dengan
   teliti dan tandatangan sedekat yang boleh di bawah perenggan yang terakhir, supaya tiada
   siapa yang boleh menokok tambahnya lagi.

 SEKIRANYA ANDA DIBAWA KE DEPAN MAJISTRET (Untuk Direman)
a. Sekiranya anda tidak mempunyai peguam, anda mesti meminta wakil peguam. Pusat
   Bantuan Guaman ada menempatkan peguam-peguamnya di mahkamah bagi tujuan ini.
b. Beritahu majistret sekiranya anda ada mempunyai apa-apa rungutan seperti sekiranya
   anda di pukul, diancam; sekiranya anda sakit, perlukan rawatan perubatan dsb.

 SEKIRANYA ANDA DIBAWA KE DEPAN MAJISTRET (Untuk Dakwaan)
a. Sekali lagi, anda mesti meminta wakil peguam
b. Pastikan anda mempunyai seseorang untuk menjamin anda keluar. Sekiranya anda tidak
   dapat menghubungi keluarga atau rakan anda, minta kebenaran dari majistret untuk
   membantu anda menghubungi keluarga anda. Jika tidak, anda boleh meminta bantuan
   peguam anda. Keluarga anda akan perlu membawa duit untuk menjamin anda keluar, yang
   mana mestilah dalam bentuk pembukaan akaun di bank yang terletak paling dekat dengan
   mahkamah tersebut. Tanya peguam anda atau majistret dimanakah letaknya bank tersebut.
   Tidak ada bentuk bayaran lain seperti bayaran tunai atau cek yang akan diterima oleh
   mahkamah.

SEKIRANYA ANDA DIPUKUL SEMASA DALAM TAHANAN
a. Selepas anda dibebaskan atas jaminan, pastikan anda pergi ke mana-mana klinik kerajaan
   atau hospital untuk menjalani pemeriksaan kesihatan. Pastikan anda tahu nama doktor yang
   bertugas dan nombor rujukan laporan kesihatan anda supaya ia boleh digunakan di mahkamah
   kemudian.
b. Sekiranya anda masih dalam reman, pastikan anda memberitahu majistret yang berkenaan
   bahawa anda perlu pergi ke hospital atau ke klinik

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

eveRyThiNg p0ssibLe...





wanna TRY...???













new helmet??...











even superhero need t0 rest for a while...
















they n0 need t0 find their prey anym0re..








 unf0rgettable mem0ry f0r this puppy...














 can y0u find this at Melaka???














 that's why i'm n0t g0ing t0 let my sister ride my bike...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

DiGi Prepaid So Easy To Be Famous

DiGi Prepaid So Easy To Be Famous

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

hilang satu impian Malaysia.. [adaptasi dari Gempak.org]


Pada tahun sekitar awal 2005 pernah heboh satu Malaysia yang salah satu kompeni kereta negara kita, Esnasports Sdn. Bhd., akan mengeluarkan kereta sport sendiri (sports car/supercar), “Esna Venere”. Cool nama tu, ala-ala Italian. Kecoh satu negara selepas pengumuman tentang projek penghasilan kereta sport tersebut.
Ye la…kalau dah ada sports car buatan Malaysia ni dah tentu nama negara Malaysia famous. Kita boleh duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan Ferrari, Mercedes, Lamborghini dan BMW. Mana tahu nanti boleh berdiri lagi tinggi dari syarikat-syarikat elit tu.
Esnasports Sdn. Bhd. cakap nak keluarkan kereta ni dalam tahun 2006.
Tapi sekarang dah tahun 2010. Pernah nampak tak Esna Venere tu kat atas raya di Malaysia ?

Jawapannya mesti TIDAK.
Kenapa?

Sebab Esna Venere sports car ni tak pernah dihasilkan selepas
pengumumannya hampir 5 tahun lalu.
Tapi kenapa??
Sebab pioneer atau otai atau kepala projek ni telah pun meninggal dunia semasa sports car ini masih dalam pembikinan.
Kehilangan Mr. Esmail Naziadin, tuan empunya Esnasports Sdn. Bhd. ini menyebabkan projek ini terpaksa diberhentikan. Beliau sahaja yang tahu urusan mengenai pembikinan Esna Venere sports car ni. Segala idea dan reka bentuk sports car adalah hasil pemikiran beliau sendiri (hanya 5 bulan untuk beliau hasilkan clay model kereta sport ini,maknanya sangat cepat). Jadi selepas pemergiaan beliau, tiada siapa tahu atau mampu meneruskan selok-belok projek ni.
Hanya tinggal memori.


Spesifikasi Esna Venere (seperti yang dijanjikan pada awal pengumumannya):

Rekabentuk: Bahagian depan seperti sports car tahun 30an. Bonet panjang.
Lampu depan yang stail. Bahagian tepi dibiarkan kosong tanpa design yang
menarik, hanya ada air-vents. Bahagian dalam selesa dan lebih lapang dari
sports car yang lain.
Enjin: 3.0L. Kuasa enjin 300-350 bhp. Maksima kelajuan boleh capai 300km/j.
6-gear manual atau automatik.
Suspension: Double wishbone.
Berat: 1000kg
Esna Venere dibuat dengan material seperti carbon fibre, besi aloi dan
aluminium (material yang sama untuk buat kereta F1)
Harga: Sekitar RM500,000 ke RM800,000 (Hampir sejuta ringgit)





Hilang satu impian negara untuk memiliki sports car buatan sendiri. Apa pun diharap kompeni kereta nasional yang lain seperti Proton dan Perodua mungkin boleh merealisasikan impian ini suatu hari nanti.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

video


jangan mudah melafazkan cinta..
kelak kekecewaan menanti..HAKIKATNYA
cinta itu perlu disemai dan dijaga selalu......

jika ada yang sayang...jangan terfikir untuk melukakan
NAMUN
jika ada yang benci...pedulikan
kerana masih ada lagi yang sayang
Mereka hanya keliru dengan dirimu..malah dengan diri sendiri tentangmu...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

koleksi wallpaper..

one piece
about Gummy Boy,Monkey.D.Luffy and friends n their amazing adventures finding treasure@one piece and also about the actual truth and freedom

bleach
about Shinigami Kurosaki Ichigo fights against Hollow(spirit) and also for justice between two world.

naruto
about ninja, Uzumaki Naruto who want to be Hokage (highest rank in their ninja clans/village) and with the Kyubi ( tailed-demon) in his body, he keep finding and showing how to be a good man and friends.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

keperluan..

kelihatan sebuah perkampungan...jelas peperangan telah terjadi suatu ketika dahulu.
Jika dikatakan tempat ini asalnya pekan...tiada yang mustahil kerana runtuhan
bangunan yang tidak terkira sehingga tidak dapat ditentukan rupa bentuk sebenarnya.
Di celah-celah runtuhan bangunan, seorang gadis kecil sedang mengatur langkah sambil
membawa satu bungkusan. Mungkin dia dalam perjalanan untuk pulang ke 'rumah'nya.
Perlahan-lahan gadis itu didekati lalu ditegur..namun pantas dia cuba mengelak dan
menjauhkan diri.Seketika itu juga, bungkusan yang dipegang terlepas dari pegangan
lantaran terkejut. Adik-adiknya yang sudah lama menghampiri kakak mereka tiba-tiba
menyerbu lalu duduk sambil tangan sibuk mengais-ngais tanah di hadapan kakak.
Si kakak pula tanpa dipedulikan kehadiran kami...seakan sibuk memberi arahan
kepada adik-adiknya. bila didekati...terasa sebak di hati kerana bukan sahaja
mereka sibuk mengutip isi bungkusan tersebut, akan tetapi isi bungkusan yang
bertaburan itu sebenarnya adalah telur dan tepung gandum yang telah pecah lalu
bercampur dengan tanah dan debu. segala yang dapat, mereka kumpulkan dan
diletakkan dalam baju salah seorang dari mereka. dapat dibayangkan betapa mereka
amat memerlukan keperluan itu untuk meneruskan kehidupan mereka. Seraya kami
mendekati kanak-kanak kecil ini yang masing-masing bermuka comot dan pakaian yang
jelas tidak sesuai dengan usia dan ketinggian mereka. Bila ditanya pasal ibubapa,
si kakak seakan memahami peranannya lalu menerangkan pada kami. Semuanya berubah
kerana peperangan. bukan hanya mereka, malah ramai lagi kanak-kanak yang
kehilangan ibu bapa dan terpaksa hidup sendiri meraih simpati dari mereka yang
sudi. Belum ditanya pasal bungkusan tadi dan tindakan mereka selepas itu, si kakak
mula mengalirkan air mata. Mungkin dia sudah menjangka pertanyaan kami selepas ini.
Jika dilihat pada riak wajah dan percakapannya, mungkin dia hanya berumur sekurang-
kurangnya 10 tahun. Namun, dialah mak...dialah ayah kepada adik-adiknya. Si kakak
mula bercerita.....sewaktu sebelum peperangan terjadi,keluarga mereka walaupun
tidak begitu kaya dan mewah namun dia selalu cerewet pasal makanan. Bila ada makanan
yang tidak atau kurang digemari, dia akan memperlakukan makanan itu umpama mainan.
Dibaling...dilontar ke sana ke sini...di pijak-pijak. Bagi dia sewaktu itu,
walau keadaan macam mana sekalipun...makanan adalah satu keperluan yang selalu ada
dan tidak perlu dirisau jika keluarga mereka jatuh miskin sekalipun. Paling tidak
pun, pasti ada yang akan menghulurkan makanan kepada sesiapa yang lapar. Apabila
rumah mereka musnah dan ibubapa mereka terbunuh dalam peperangan, mereka hanya
mampu membina 'rumah' mereka yang merupakan cebisan kain yang direntang antara
celah-celah runtuhan bangunan umpama khemah dan 'dapur' yang terlalu daif.
Jika ada makanan, dia akan menghargainya lalu dikongsi bersama adik-adiknya.
Si kakak tidak mahu adik-adiknya menjadi seperti dia, tidak menghargai makanan
sehingga keadaan berubah memaksa mereka tidak mempedulikan soal lazat, khasiat
dan bersihnya makanan yang mereka ada dan nikmati. Sebelum berangkat pulang,
kami memberikan sedikit bekalan kepada 'keluarga' kecil ini. Betapa kanak-kanak
pun memahami erti penyesalan dan keadaan yang tidak dijangka seperti peperangan..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

one piece n hitman reb0rn..

ni pn antara anime y selalu ad kwn2 y ske baca/tgk. jd,gua nk share ler...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

math..

tyme tu...gua tgh blajar kt LH6.smbil2 mngelamun (biasa ler...tp tyme lect xde la) duk tgk la sekeliling. astaga btol....mcm2 dak2 ni 'berKARYA'.kt dinding...kt meja...kt siling pn ad (siot tol...)
tp y ni la plg gua igt smpai bila2 wlupn tyme tu gua tgh blaja subjek physic

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

blog k0mand0...

tgh2 wat assign kt bilik member...t'tgk la r00mate dy duk sibuk baca pe ntah kt lapt0p....khusyuk beben0r.then dy pggil..ajak baca sekali.pergh...mmg sy0k jugak dibuatnye.da idup mcm ni...mmg ske taw pe y berkaitan.huhu....

k0mand0

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

ingatan pada pemohon2 KPLI yang sedang menuggu pangilan temuduga (ambilan JUN 2010)

latest schedule, tp cm update lg pn kt website

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

ingatan agar berpada-pada...

ika kamu menadah air biarlah berpada,
jangan terlalu mengharap pada takungannya
dan janganlah menganggap ia begitu teguh..
cukuplah sekadar KEPERLUANmu.
Apabila sekali ia retak..
tentu sukar untuk kamu menampalnya semula..
Akhirnya ia dibuang..
Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya
mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....
Begitu juga jika kamu memiliki seseorang,
TERIMALAH seadanya..
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan
janganlah kamu menganggapnya begitu ISTIMEWA..
Anggaplah dia manusia biasa
Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN
bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya..
akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.
Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA
boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

d0wnloader plg canggih...sesuai utk m0zilla firefox



click link diatas...then,download..install ( PLEASE disc0nnect any network first, or the key will bec0me unvalid)

cre nk setting supaya LEBIH SYOK mendownload sebarang file..???ask me later...huhu
plg laju gua d0wnload.....

; 7.0MB/seconds utk file 15MB n 3MB/seconds utk file 200MB


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

teka-teki stok penampar.. (adaptasi dr GEMPAK.ORG - komuniti plg best)



1) Minyak ape yang disukai oleh lelaki?
Answer: MINYAKsikan pertandingan bolasepak Liga-M

2) Kuih ape yang bungkusnya di dalam, isinya di luar?
Answer: Kuih salah bikin.

3) Binatang ape power Karate?
Answer: Kuda belang.cube kira brape black belt dia ade.

4) Siape yang menemukan dompet kulit?
Answer: Yang menemukan dompet kulit tersebut tolong pulangkan kepada
saye.

5) Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak?
Answer: Pintu yang ade tulis 'TARIK'

6) Saya ade 3 kepala, 4 tangan dan 5 kaki...siapakah saya?
Answer: Pembohong...

7) Apa dia 'Jauh di mata, dekat di hati'?
Answer: Usus

8) Binatang ape yang seluruh anggota tubuhnya kat kepala?
Answer: Kutu rambut

9) Nenek sape jalannya meloncat-loncat?
Answer: Neneknye si katak

10) Knape lelaki jarang kene penyakit anjing gila?
Answer: Sbb lelaki ni kan 'buaya'

11) Ape beza sekretari baik ngan sekretari kurang baik?
Answer:
- Sekretari baik..................'Selamat pagi tuan'
- Sekretari kurang baik...........'Dah pagi ni tuan'

12) Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson?
Answer: Dua-dua tak kenal korang...hehe

13) Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?
Answer: Tukang gali kubur

14) Nak mencari sikit punye susah, bile dah dapat buang, ape bendanya?
Answer: Tahi hidung

15) Ape persamaan kain jemuran ngan telefon?
Answer: Dua-dua kalau dah 'kringgg' bole diangkat...

16) Knape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?
Answer: Mestilah kene tebang, sape nak cabut pokok kelapa ...gile
ape...

17) Gajah terbang dengan ape?
Answer: Dengan susah payah......

18) atas bas ada lori, atas lori ada van, atas van ada kereta, ada kereta ada motor, atas motor pulak??
answer: ada siput..................................................knape?
ikut suka la...kan aku yang bagi teka-teki ;p

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

mata ibu

Ibuku hanya mempunyai SATU MATA ... satu Kebencian dalam diriku...
Oleh itu menyebabkan aku malu.
Dia bekerja memasak di sekolah rendah di mana saya belajar.

Suatu hari ... di sekolah menengah,ibu datang untuk menyapaku.
Aku TERGAMAM
Aku sangat malu ... Bagaimana ini terjadi padaku?!
Aku mengacuh, membuang muka dan berlari keluar.
Keesokan harinya, kata seorang kenalan ...

Ibumu hanya ada
Satu mata ...

Dan membuat aku ingin menanam diri
mahu Ibu menghilang dari hidupku.
Keesokan harinya dan seterusnya:
telah membuat aku menjadi bahan ejekan, bahkan tidak berhenti?!
lantas,aku bertanya pada ibu..

KENAPA perlu Ibu datang...tidak puas lagi melihatku di RUMAH SAJA..?!
PENTING sangat ke..?!
Tapi Ibu tidak menjawab!
Aku hairan kerana aku tidak berfikir kata-kata itu
lantaran sangat marah.

Aku tak pedulikan apapun perasaan dia ...
Dan ingin terus meninggalkan tempat ini..
aku belajar keras dan mendapatkan biasiswa untuk belajar di Singapura.
Dan benar-benar .. Aku pergi .. Belajar ..
bekerja... Kemudian berkahwin ..
Membeli rumah .. Aku punyai anak dan aku merasa senang
dan nyaman dalam hidup aku.
Pada suatu hari yang tidak dijangka .. ibu datang melawat lantaran
tidak bersua selama bertahun-tahun..belum melihat cucu-cucunya!
Aku berdiri di depan pintu, anak-anakku ketawa di belakang...
Aku berteriak:

"Beraninya kau datang ke menjenguk anak-anak aku? .. BERAMBUS sekarang!
tidak CUKUP ke selama ini kau meMALUkan aku..mengGANGGU hidup aku??!!!


Ibu menjawab dengan tenang: (maaf .. "Oh,begitu rupanya) ..
Dan terus menghilang ....PUAS HATI AKU
Suatu hari aku menerima surat dari sekolah menjemput untuk family reunion.
Jadi aku berbohong pada isteriku aku ada urusan perniagaan ...
Sepanjang majlis itu, ibu TIADA?!!
Jadi aku menuju ke rumah orang tuaku......sekadar ingin tahu!.

K0S0NG....SUNYI

jiranku mengatakan bahawa ibuku .... telah lama MENINGGAL.
Aku tidak menitiskan air mata!...tiada langsung rasa SEBAK
belum sempat aku berpaling.....Mereka menyerahkan surat dari ibuku ....






Anak kesayangan Ibu .. Ibu teringat padamu ..RINDU padamu,anak
Maaf, ibu datang ke Singapura dan menakutkan anak-anakmu.
Namun Ibu sangat senang ketika mendapat tahu kamu akan datang ke pertemuan itu.
Tapi mungkin Ibu tidak berupaya bangun dari tempat tidur untuk melihatmu.

Maaf.. Ibu telah menyebabkan kamu berkali-kali berasa MALU dalam hidupmu.
namun Tahukah ... Kamu telah mengalami kemalangan ketika kamu masih kecil dan kehilangan sebelah matamu.
Sebagai seorang ibu,Ibu tidak sanggup melihatmu sebegitu ...IBU tidak sanggup,anak
Jadi ... Ibu senang memberimu kepunyaan Ibu .....sebelah MATA yang kamu lihat tiada sebelum ini
Ibu bahagia dan sangat bangga kerana anak Ibu dapat melihat dunia dengan mata sendiri..

Dengan cinta Ibu..... .....

..... Ibumu .....




aku terduduk...

...................IBU..!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

...

كان لأمي عين واحدة... وقد كرهتها... لأنها كانت تسبب لي الإحراج.

وكانت تعمل طاهية في المدرسة التي أتعلم فيها لتعيل العائلة.

ذات يوم...في المرحلة الابتدائية جاءت لتطمئن عَلي.

أحسست بالإحراج فعلاً ... كيف فعلت هذا بي؟!

تجاهلتها, ورميتها بنظرة مليئة بالكره.

وفي اليوم التالي قال أحد التلامذة ... أمك
ب

عين واحده ... أووووه

وحينها تمنيت أن أدفن نفسي
وأن تختفي امي من حياتي.

في اليوم التالي واجهتها :
لقد جعلتِ مني أضحوكة, لِم لا تموتين ؟!!

ولكنها لم تُجب!!!

لم أكن متردداً فيما قلت ولم أفكر بكلامي لأني كنت غاضباً جداً .

ولم أبالي لمشاعرها ...

وأردت مغادرة المكان..

درست بجد وحصلتُ على منحة للدراسة في سنغافورة.

وفعلاً.. ذهبت .. ودرست .. ثم تزوجت .. واشتريت بيتاً .. وأنجبت أولاداً وكنت سعيداً ومرتاحاً في حياتي.

وفي يوم من الأيام ..أتت أمي لزيارتي ولم تكن قد رأتني منذ سنوات ولم ترى أحفادها أبداً!

وقفت على الباب وأخذ أولادي يضحكون...

صرخت: كيف تجرأتِ وأتيت لتخيفي اطفالي؟.. اخرجي حالاً!!!

أجابت بهدوء: (آسفة .. أخطأتٌ العنوان على ما يبدو).. واختفت....

وذات يوم وصلتني رسالة من المدرسة تدعوني لجمع الشمل العائلي.

فكذبت على زوجتي وأخبرتها أنني سأذهب في رحلة عمل...

بعد الاجتماع ذهبت الى البيت القديم الذي كنا نعيش فيه, للفضول فقط!!!.

أخبرني الجيران أن أمي.... توفيت.

لم أذرف ولو دمعة واحدة !!

قاموا بتسليمي رسالة من أمي ....

ابني الحبيب.. لطالما فكرت بك..

آسفة لمجيئي إلى سنغافورة وإخافة أولادك.

كنت سعيدة جداً عندما سمعتُ أنك سوف تأتي للاجتماع.

ولكني قد لا أستطيع مغادرة السرير لرؤيتك.

آسفة لأنني سببت لك الإحراج مراتٍ ومرات في حياتك.

هل تعلم... لقد تعرضتَ لحادثٍ عندما كنت صغيراً وقد فقدتَ عينك.

وكأي أم, لم استطع أن أتركك تكبر بعينٍ واحدةٍ...

ولِذا... أعطيتكَ عيني .....

وكنتُ سعيدة وفخورة جداً لأن ابني يستطيع رؤية العالم بعيني.

.....مع حبي.....

.....أمــــــــــــك.....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS